Baños och Quito

Hej på er!

I skrivande stund sitter jag på vårt rum i ett litet hostel mitt i området Miraflores, Lima, Perus huvudstad. Vi kom hit tidigt igår morse med flyg från Quito och sov i princip bara hela dagen eftersom det inte blev någon sömn alls igår natt & mindre än vanligt den senaste veckan.

Vi anlände till Quitos flygplats på kvällen den 7/3 där ägaren till vårt hostel stod & väntade med sin bil. Vi spenderade bara en natt i Quito innan vi nästa morgon begav oss till busstationen för att ta oss till bergsstaden Baños. Vi bestämde oss för att ta oss till bussterminalen (ca 50min bort) med kommunaltrafik men det var betydligt enklare sagt än gjort. Det blev en ganska kaotisk morgon då vi heeelt missade vårt busstopp, fick slänga oss på en ny buss för att sen bli avsläppta mitt i förorten med ett "det kommer snart en annan buss". Vilket det som tur var faktiskt gjorde & tillslut (betydligt längre än 50min senare) kom vi fram till bussterminalen och hoppade på Bañosbussen.

Efter 3,5 timmar rullade vi in i den lilla stad som ligger vid foten av en vulkan och är helt omringad av gröna berg som sticker upp mellan molnen. Temperaturen & vädret (7gradigt & mycket regn) i Baños var lite av en chock efter ett 35 grader varmt Galápagos, men insåg rätt snabbt att det inte spelade så stor roll på just där. Vi installerade oss på hostelet & traskade sen ut för att kolla läget i centrum & köpa lite mat.

Morgonen därpå cyklade vi 25km längs en dalgång till ett imponerande vattenfall man kunde klättra in bakom. Vi skippade att cykla hela vägen tillbaka igen (mest uppför det hållet) och tog "taxi" istället. Vi käkade en spännande lunch, drack god juice och gick sedan för att leta upp vårt nya hostel (som ej hade plats kvällen innan). Det var det första riktiga backpackerhostelet vi bott på & delade sovsal & toalett med 12 andra ungdomar.

På kvällen badade vi i varma källor som värms upp naturligt av den närliggande vulkanen. Det var gött men liiiite för mycket folk. Det var dock en bra "uppvärmning" inför nästa dag som var väldigt fysiskt krävande. Vi skulle gå upp ett berg för att komma till det berömda trähuset med en gunga ut över ett stup. Påvägen upp stötte vi ihop med några från vårt hostel och hade följe med dem. På något jävla sätt lyckades vi dock bestiga FEL berg??? Frågade flera gånger men lokalbefolkningen skickade oss i massa konstiga riktningar. När vi tillslut kom upp på toppen SÅG VI TRÄHUSET på toppen brevid. Som tur var hade "promenaden" upp varit helt fantastisk med fin utsikt och genom frodig skog. Det slutade dock med att vi halkade tillbaka på de leriga stigarna ner till vägen och liftade med en snäll själ de sista kilometerna upp. När vi väl kom dit hade molnen lagt sig över staden & dolde all utsikt. Det var trots det väldigt mäktigt att gunga rakt ut i det vita. Kändes som vi nått världens ände.

På eftermiddagen (ca 15min efter att vi kommit tillbaka till hostelet) följde vi med våra nyfunna vänner på Canyoing. Det var sjukt kul och spännande att klättra & kasa ner för en massa vattenfall ute i den frodiga skogen. Dessutom kom de flesta av de som var med från vårt hostel så vi fick ett litet gäng som vi (trots att vi var helt slut) drog ut på klubb med på kvällen. Halleda vad vi dansade! Hittade dessutom vår canyoingguide som drog runt en i några salsamoves över dansgolvet!

Dagen därpå tog vi det kalaslugnt på morgonen. Klockan två följde vi med en irländare på rafting och det var verkligen SÅ KUL. Lite skillnad från raftingen i Argentina då det regnar mycket i Baños och floden var rätt mycket livligare. Blöta men glada kom vi tillbaka till vårt hostel några timmar senare, duschade, vilade, åt & sen var det dags för utgång med vårt lilla "gäng" igen, denhär kvällen något utökat. Kom hem vid 4 på morgonen alldeles mör i kroppen efter allt salsande.

Blev inget sjusovande (som man önskat) utan redan klockan 07:40 satt vi & käkade frukost för att hinna med bussen till Quito kl 08:30. Vi hade följe med två från vårt "gäng" en holländska (hoppade av påvägen) och en australiensisk tjej (hela vägen till Quito) och alla var helt slut. När vi kommit fram till hostelet i Quito & installerat oss lite mötte vi upp Australienskan & åkte till ekvatorn. Det blev tydligen en hel tour & taxichauffören tog med oss både till en gammal vulkankrater & till den "gamla" 00 00 00 punkten där man rest en massa monument och grejer innan man insåg att man räknat lite fel. På den riktiga ekvatorn fick vi försöka balansera ett ägg på en spik, titta på hur vattnet åker åt olika håll beroende på vilken sida av ekvatorn det är på m.m. fräckt och intressant!

På kvällen åt vi SJUKT god sushi innan vi åkte tillbaka till hostelet & snackade lite med folket som var där. Ett myycket trevligt hostel med en egen travel agency som varje dag ordnade gratis gå-turer genom den gamla delen av quito, vilken var den del vi bodde i, så vi hängde på en sådan nästa morgon. Fick veta en massa spännande ecuadorisk historia, se vaktbytet vid regeringshuset m.m. pinsamt hur lite man vet om sydamerikansk historia egentligen...

På eftermiddagen åkte vi till ett köpcenter för att hitta bra gåskor till mig & min bror. Vi hittade skor med, men det som gjorde mig gladast på hela turen var att killen som jobbade i affären & hämtade rätt storlek osv frågade mig om JAG VAR FRÅN ARGENTINA. Och när jag sa att jag var från Sverige sa han att HAN VAR HELT SÄKER PÅ ATT JAG VAR FRÅN ARGENTINA. Betalade nästan överpris för skorna för jag blev så glad.

På kvällen käkade vi burgarge på hostelet och snackade med folk från hela världen & sög i oss resetips innan vi tog taxi till flygplatsen där vi spenderade större delen av natten innan vi kom hit till Lima.

Ecuador var verkligen så fint & jag önskar vi haft mer tid där. Maten var dock inget att hänga i julgranen, även om den var billig. Ris & bönor, all day every day. Som en kille på hostelet sa "ibland är jag lite crazy & blandar dem så det blir bönor MED ris!!". Och så kyckling. Mycket kyckling. Förutom på Galápagos förstås, där var det bönor, ris och fisk.

Hursomhelst är det Peru som gäller nu. Och det ska bli mycket spännande!!! Gjorde Lima idag efter vår "vilodag" igår. Eller en liten del av Lima rättare sagt, den delen vi bor i. Traskade till en marknad och till havet som ligger jättenära. Tror vi, med tanke på vad vi hört om Lima, hamnat i ett av de bästa & finaste områdena.

Imorgon ska vi försöka ta en buss söderut! Ha det gött!!

/E

(Blir tyvärr inte fler bilder för Internet här är sämst och får ej upp fler just nu)